Fuar Tarihi : 31.03 – 04.04.2025
Saatleri : 09:00 – 18:00
Katılımcılar : 4.000 firma
Ziyaretçiler : ~127.000 kişi
Web Sitesi : https://www.hannovermesse.de/en/
Düzenlenme Sıklığı : Yılda Bir (Annual)
Sonraki Fuar Tarihi : 20 – 24.04.2026
Fuar Hakkında :
Daha önceki yıllarda tarafımca çok fazla kez ziyaret edilen Hannover Messe fuarı, eski dolu günlerinden uzaktadır. Genellikle tek senelerde daha dolu olan fuar; çift yıllarda daha sakin geçmektedir. Bu yıl Kanada’nın partner ülke olduğu fuarda önümüzdeki yıl Brezilya partner ülke olarak katılacaktır.
Ziyaretçi sayısının geçtiğimiz seneyi yakaladığı belirtilse de eski gücünden ve doluluğundan uzak olduğu görülmektedir. Dünya üzerinde herhangi bir fuarın genel görünümünü ve anahtar rakamlarını bilmek istiyorsanız https://www.auma.de/en sitesini ziyaret ederek fuarın geçtiğimiz yıllardaki performanslarını görebilirsiniz.
Genellikle üretim konusunda faaliyet gösteren firma temsilcilerinin yeni teknolojileri görmek ve tedarikçilerini çeşitlendirmek için ziyaret ettikleri bir fuar haline gelmiştir.
Teknoloji devleri ve bilinen temel üreticilerin standları daha yoğun olmakla birlikte, nispeten daha fazla bilinen ve tedarikçisi bulunan aksam parça üreticilerinin standları daha sakin bir yapıda fuarı tamamlamıştır.
Türkiye’den 134 firma fuara katılım göstermiş büyük çoğunluğu ise İstanbul Ticaret Odası ile birlikte milli katılım ile gelmiştir. Milli katılım stand tasarımları her ne kadar güzel görünse de firmaların ayrıştırılmasını sağlayacak yeterli görsel veya alan konusunda kafalarda soru işareti kalmaktadır.
ROBODER Katılımı:
ROBODER, fuara Makine İhracatçıları Birliği’nin daveti ile Türkiye’nin Makinecileri standında katılım göstermiştir. Genel Sekreter Artun BÖLGEN ile temsil edilen ROBODER üyesi bir firma HİD-TEK 6. Holde fuarda kendine yer almıştır. Bunun dışında uluslararası üye firmalarımız da stand açmış ancak katılımları Almanya üzerinden gerçekleşmiştir.

ROBODER fuarda birçok kişi ve kurum ile görüşme fırsatı yakalamıştır. Görüşmelere istinaden yeni iş birliği fırsatları doğmuştur. Çeşitli ülkelerin dernek temsilcileri dışında, ROBODER ile ilgili konularda faaliyet gösteren Türk firmaları ile de görüşülmüştür. Çeşitli paneller ve sunumlar takip edilmiştir. Özellikle fuarda bulunan yabancı benzer dernekler ile iletişime geçilmiş ve ROBODER ile karşılıklı veya birlikte ne gibi faaliyetler yapılabileceği konuşulmuştur.
Standımızı Hannover Ticaret Ateşelerimiz Sn. Yasemin Özak Coşkun ve Sn. Yunus Emre KARAN ziyaret etmiş; bu ziyaret esnasında sektörümüzün yaşadığı sorunlar ve çözüm önerilerimiz bir kez daha kendilerine iletilmiştir.
Gözlem ve Değerlendirmeler :
Fuar ziyaretçi sayıları her ne kadar geçtiğimiz yıla göre aynı kalmış görünse de fuarın küçüldüğü ve genel olarak küçülmeye devam ettiği söylenebilir. Bunun nedeni fuarların genel endüstriden ziyade özel konulara doğru bölünmesi olarak düşünülmektedir. Bir de internetin genişlemesi ve yayılması ile tedarikçi – müşteri bulma işinin bir bölümünün online olarak yapılmaya başlanmasıdır. 2000’li yılların başındaki tüm dünyanın merak ile beklediği yeni teknolojiler artık sosyal medyadan paylaşılan kısa videolar ile temel müşteri kitlelerine tanıtmak daha popüler hale gelmiştir.
150 farklı ülkeden yaklaşık 127.000 ziyaretçinin geldiği söylenen fuara ziyaretçilerin %40’ının Almanya dışından gelmiş olduğu bilgisi belirtilmektedir. Almanya’dan sonra en fazla katılım sağlayan ülkeler ise Çin, Hollanda, Kanada, Polonya, Güney Kore ve Japonya olarak sıralanmaktadır. Çinli firmaların ürünlerine ait olan tek bir hol bile bulunmaktadır. Bunun yanında her holde görülen Çinli firmaların etkisi günden güne artmaktadır. Hollerin hepsi tamamen dolmamıştır. Ürün gruplarına göre bir düzenleme yapılarak belki birkaç hol küçültülerek bu fuar daha kompakt bir hale getirilebilir. Eskiden daha güçlü olan güç aktarma organları imalatçılarıın stand sayılarında ciddi miktarda azalma gözlemlenmiştir. Hınca hınç dolu olan kompresör holünde de eskiden olduğu kadar yerli imalatçı firma görülememektedir. Dünya devi olarak bilinen birkaç tane kompresör imalatçısı da fuara katılım göstermemiştir.

2010’lu yıllarda 350’den fazla katılımcı ile genellikle 2. veya 3. sırada bulunan ülkemizin katılım sayısı yıldan yıla azalmaktadır.
Robotik konusundaki holde ise bilinen büyük üreticilerden birçoğu bulunmamaktadır. Yine de yeni teknolojilerini göstermek isteyen Uzakdoğu menşeli firmalar çoğunluktadır. Özellikle fiyat rekabeti ile pazara giriş yapmaya çalıştıkları görünmektedir. Almanya’nın büyük entegratörlerinden biri olduğu söylenen IBG firmasının çeşitli uygulamalarını gösterdiği büyük bir standları bu holde SEW Eurodrive ile birlikte en dikkat çekici stantlardan biri olarak görülmektedir. Humanoid robotların yakında piyasaya çıkacağı ve bu konudaki çalışmaların temelleri yine bu holde görülebilmektedir. Hala çok kırılgan ve endüstriyel kullanıma uygun olmayan humanoid robotların ilk örnekleri fuarda show amaçlı getirilmiş ve demonstrasyonlarla bu robotların çalışmaları sergilenmiştir. Uzaktan kumanda ile hareket verilen bu tip robotların gelişim sürecinde katedilecek yol en azından sanayi uygulamaları için bulunmaktadır.

Google, Microsoft, AWS gibi kuruluşların cloud tabanlı yapay zekâ algoritmaları ve bu yapay zekanın endüstrideki kullanım alanlarını incelemek isteyen ziyaretçiler ile Siemens, Festo, Beckhoff gibi firmaların yeni çıkardığı ürünleri incelemek isteyen ziyaretçilerde standları boş bırakmamaktadır.

Robotik Sektörü için Önemli Bilgiler :
Makinelerin haberleşmesini sağlayacak ortak bir arayüz gibi düşünülen ve kısa adı UMATI olarak belirlenen (Universal Machine Technology Interface) organizasyon, kendini alt sektörlerde konumlandırmaya başlamıştır. https://umati.org/ Buradaki web sitesinden sektörlere ulaşılarak çeşitli makineler, katmanlı imalat makinaları ve robotik konularındaki gelişmeleri open source olarak çalışan veri toplama ve işleme hakkındaki Avrupa bazlı gelişmeleri takip edebilirsiniz. VDMA’nın bir projesi olan UMATI’nin orta ve uzun vadede robotikte standart olacağı tahmin edilmektedir.
Son Değerlendirme :
Özellikle genel sanayi fuarları artık alt konular özelinde ihtisas fuarlarına yenilmektedirler. Özel konu ile ilgili kişilerin ve rakip firmaların daha çok ihtisas fuarlarında bir araya geldiği görülebilmektedir. İşe yeni başlayan veya tanıtım amaçlı olarak orada bulunan firmalar dışında yeni bağlantılar için değişik bir seçenek olsa da eski alışkanlıklar ile hareket eden firmalar da bulunmaktadır. Bazen bir fuarda tek olmak iyi olabildiği gibi, fuarın tamamının çok verimsiz geçmesine de sebep olabilmektedir. Bu yüzden ilgili ihtisas fuarlarının takibi daha önemli hale gelmektedir.

Sektör profesyonelleri ve fuarda karşılaşılan kişiler bu tür bir genel endüstri fuarının artık 2-3 yılda bir ziyaret edilerek tedarikçi bakılabilecek bir fuar haline geldiğini gözlemlediklerini belirtmişlerdir. Mevcut tedarik zincirini çeşitlendirmek / ucuzlatmak isteyen kişilerin ziyaret edeceği, çok bilinmeyen teknolojilerin olmadığı bu genel sanayi fuarlarının benzerleri genellikle tüm ülkelerde gerçekleşmektedir.
Teknoloji gelişimi veya yönü konusunda fikir verebilecek nitelikte start-up firmalarının incelenmesi, üniversite veya eyaletlerin stantlarının ziyaret edilerek daha önce akla gelmemiş bir fikri duymak, görmek ve yaratıcıları ile iletişime geçmek veya yeni bir teknolojinin demonstrasyonunu görmek yeni girişimler için önemli bir kaynak olabilir.
Artun BÖLGEN / Genel Sekreter

